top of page

Barcelona, Preikestolen & Oslo

Hei Hei! English version below!

Er is weer van alles gebeurt afgelopen periode. Ik zal even beginnen bij het skypegesprek, ik heb inmiddels al een paar keer geskypet met een gezin die 20min van het centrum van Barcelona vandaan wonen en daar zal ik dan ook deze zomer 3/ 4 weken aan de slag gaan als au pair! Ik weet het, ik kan niet stilzitten haha. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en het gezin is echt super leuk! Verder heb ik die week niet heel veel speciaals gedaan. Voornamelijk colleges en vergaderingen gehad, veel gesport en aan Noors gezeten. Op zaterdagavond nog even de stad in geweest met Shally en lekker uitgeslapen op zondag. De volgende week was echt even hard bikkelen aan mijn Noorse cursus. Ik zou die vrijdag schriftelijk examen hebben dus dat was nog even hard aan poten. Verder die week weer vol met vergaderingen en workouts. Op zondag deed ik mee aan een treasure hunt door de stad wat echt een succes was. Zo zie je toch weer delen van de stad waar je zelf normaal nooit zou komen eigenlijk.

Op 3 april begon de SocialErasmus week. Op maandag, dinsdag en woensdag stond ‘cat cuddling’ op de planning. Op donderdag had ik movienight met de film ‘My sisters keeper’ georganiseerd en op vrijdag quiz night. Verder had ik op dinsdag mijn mondeling examen voor Noors. Pff wat een opluchting om dat in ieder geval achter de rug te hebben nu. Op zaterdag was het dan zo ver: SocialErasmus Charity Concert. Ik had er veel werk in gestoken en allerlei bandjes weten op te trommelen om een leuke avond vol muziek te voorzien. Wat was het een succes!! Ruim 100 mensen kwamen opdagen en ik kreeg veel positieve reacties van iedereen. Al het geld dat mensen bij de entree doneerde ging naar de kankerbestrijding en uiteindelijk een leuk bedrag bij elkaar gehaald. Die avond kwam Svetlana ook aan, dus het was een hectisch avondje!

Aah wat was het leuk om haar eindelijk weer te zien. Op zondag namen we de bus richting Stavanger. We zouden in Stavanger gaan couchsurfen, we moesten alleen nog met een ferry om bij het adres aan te komen. Handig dat we zijn, hebben we de laatste ferry gemist, terwijl wij al 1,5uur voor de gate zaten haha. Ach het lag niet helemaal aan ons, ze waren overal aan het verbouwen en het zag er echt niet uit als een opstap punt. Gelukkig hielp de jongen waar we zouden verblijven ons meteen en hij had een route uitgestippeld met de trein en bus om er alsnog aan te komen. Die avond had ik samen met hem een ‘surprise birthday dinner’ voor Svetlana georganiseerd, aangezien ik weer niet in Nederland was op haar verjaardag. De volgende dag gingen we Preikestolen lopen. We moesten eerst met twee ferry’s. Toen de tweede ferry ging aanleggen raakte ik in gesprek met een man op de boot en die vertelde dat hij daar woonde en dat hij nog 1,5uur de tijd had voor hij naar kantoor moest en of wij het misschien leuk zouden vinden als hij ons rond zou rijden om wat mooie plekjes te laten zien. Ik werd meteen helemaal enthousiast, misschien iets te naief, maar ik was natuurlijk niet alleen. Gelukkig stemde Svetlana ook uiteindelijk in. Daar gingen we dan, in een supergave Tesla. Hij ging alles ook meteen even demonstreren, dat de auto zonder besturing kan rijden, hoe snel hij optrekt etc. Ik genoot haha. Hij heeft ons echt heel veel mooie plekjes laten zien en uiteindelijk bij het startpunt van de Preikestolen hike afgezet. Toen begonnen we aan de hike, Svet had er in het begin even wat moeite mee haha, maar met mij om je heen is er geen mogelijkheid om te stoppen, dus we gingen door. Uiteindelijk was het het allemaal waard hoor, want het uitzicht was echt geweldig! Echt een aanrader! Die avond zijn we lekker op tijd gaan slapen, na het opnieuw missen van de ferry en de hele route met de trein en bus waren we er wel even klaar mee. Op dinsdag zijn we door de stad gaan lopen en daarna nog even naar Sverd i Fjell geweest, daar staan drie zwaarden in een rots, die staan voor het ontstaan van Noorwegen, het gaat in ieder geval om een veldslag die gewonnen is en van daaruit is Noorwegen uiteindelijk ontstaan. Vervolgens hadden we een vlucht terug richting Bergen. In Bergen hebben we een lekker rustig avondje gehad en op woensdag zijn we de stad in gegaan en hebben we lekker geshopt. Op woensdagavond gingen we nog even uiten bij de TGI Fridays om de geslaagde trip af te sluiten.

Op donderdagochtend moesten we alweer vroeg richting het vliegveld. Ik en Shally vlogen namelijk op tijd richting Oslo. Svet moest nog even wachten op het vliegveld om daarna terug naar Nederland te vliegen, dus daar afscheid genomen, maar we kunnen zeker terugkijken op superleuke dagen samen. Eenmaal in Oslo viel het weer ons nogal tegen. We zijn ieder geval even naar het Paleis gelopen, hebben het operahuis bekeken en zijn daarna naar de nationale galerij geweest en hebben daar de ‘Schreeuw’ gezien van Edvard Munch. Daarna lekker geluncht en daar bijna de hele middag in het restaurant gespendeerd. Vervolgens gingen we op weg naar de Foodhallen om daar avond te eten en daarna door de stromende regen richting ons verblijf voor de komende nachten. We gingen weer couch surfen, dit keer was het alleen wel even anders, aangezien we nu niet een eigen kamer hadden, maar gewoon midden in de woonkamer op de bank en grond moesten slapen haha. Het was even aanpassen, maar dat kunnen wij. Op vrijdag hebben we heel veel gezien in Oslo. We gingen eerst met de ferry naar allemaal eilandjes en vervolgens hebben we het openbaar vervoer gepakt richting het sculpturen park daar even rondgekeken en vervolgens gingen we naar de Olympische skischans en daarna nog even helemaal door naar boven, waar we echt midden in de sneeuw eindigde. In een dag dus van de volle zon naar een dikke laag sneeuw. Om de dag nog even goed af te sluiten gingen we nog naar een park aan de andere kant van de stad om nog even te genieten van een mooi uitzicht. Op zaterdag zijn we lekker door de winkelstraat gelopen en langs het gebouw waarde nobelprijzen worden uitgereikt en nog even lekker langs de haven gelopen. Daarna zijn we richting de botanische tuinen gegaan en hebben daarna lekker ergens sushi gegeten. Op zondag ging ik met de trein van Oslo naar Bergen. Shally vloog terug. Ik heb tijdens de treinreis even rustig wat dingen kunnen doorlezen voor aankomende week. Het was een supermooie treinreis en het weer in Bergen bij terugkomst was ook super mooi, dus ik was even helemaal gelukkig. Die avond ben ik Fløyen opgelopen en heb daar lekker genoten van de zonsondergang met een flesje wijn. Op maandag heb ik nog even hardgelopen in de ochtend en daarna ging ik samen met een Noorse vriend Ulriken op hiken. Dinsdag zat helemaal vol met colleges en van alles regelen voor Berlijn.

Ik ben nu namelijk op weg richting Berlijn om daar de AGM van ESN International bij te wonen. Ik ben erg benieuwd wat ik allemaal ga beleven! Het is ieder geval veel gestress geweest aangezien ik heel veel documenten moet voorbereiden en doornemen om te kunnen stemmen. Gelukkig heb ik vandaag en morgen nog even om de stad een beetje te verkennen. Ik ben tot maandag in Berlijn en iets meer dan een weekje later staat Ilse alweer op de stoep! Het lijkt misschien wel of ik helemaal geen colleges heb en het is inderdaad een stuk minder als in Utrecht, maar ook hier moet ik gewoon hard bikkelen hoor, zelfs als ik in Berlijn zit.

In de volgende update zal ik jullie alles vertellen over Berlijn!

Oja, gister heb ik ook mijn terugvlucht geboekt! See you soon Amsterdam!

Hele dikke kus uit Noorwegen xx

----------------------------

Hei Hei!

There has been happening a lot again the last few weeks. I’ll start with the Skype conversation that I had. I’ve been skyping with a Spanish family who live around 20minutes away from Barcelona and I made the decision to go there for around 3/ 4 weeks for the summer to work as an au pair. I know, I have to keep on moving and setting goals haha. I am really excited and the family seems really nice! I have not been doing a lot on the other days that week, mainly lectures and meetings that I had to attend and I went to the gym a lot and studied for my Norwegian exam. I went out in the city on Saturday night with Shally and on Sunday I had a lazy day again. The next week was full of studying for the Norwegian exam, since it was going to be on Friday. The other days were full of meetings and workouts in the gym again. I attended a treasure hunt on Sunday, which was really nice! I have seen a lot of spots in the city where I usually do not come at all.

SocialErasmus week started on the 3th of april. On Monday, Tuesday and Wednesday Cad Cuddling was scheduled, on Thursday night I organized a movienight with ‘my sisters keeper’ and on Friday there was a quiznight. I also had my oral Norwegian exam on Tuesday. It feels really good to finished all that. On Saturday it was finally the day of the SocialErasmus Charity Concert. I’ve putted a lot of work in it and got a lot of different bands to perform that night to have an evening full of nice music. It was a success! Around 100 people showed up and I got a lot of positive reactions. All the money that people donated at the entrance is for the cancer society and we raised a nice amount for them. Svetlana arrived that night as well from the Netherlands, so it was busy night!

It was really nice to finally see her again. On Sunday we took the bus to Stavanger, where we were going to couchsurf with a local. To get to the address we only had to take the ferry. As clumsy as we are, we missed the last ferry, even though we had been waiting 1,5h for it. It left right in front of us, but they were constructing a lot around the building, so it didn’t look as a boarding spot at all. Luckily the guy were we were going to stay helped us out and he texted a route to get to his house with the train and bus. That night I organized a ‘surprise birthday dinner’ for Svetlana, since I was not there again this year. The next day we were going to hike Preikestolen. We had to get two ferry’s first. At the end of the last one I started talking to a guy on who was on the boat as well. He told me that he lived there and he still had 1,5hour left before he had to go back to the office and he asked if we would like it if he would drive us around there and show us some beautiful spots. I became enthusiastic immediately, maybe a bit too naïve, but It was not just me, luckily did Svetlana agree to it as well. Of we went in a beautiful Tesla. He showed us everything, the car could drive by itself without someone driving the car and he also showed us how fast the car could drive. I was enjoying it a lot haha. He showed us so many nice places and dropped us at the start of the hike afterwards. Svetlana was having some difficulties in the beginning of the hike, but with me around you, there is no chance to stop, so we kept continuing till the end haha. In the end, it was definitely worth it and the view was amazing! After missing the ferry again, and the trip with the train and bus again, we went to bed on time. I was exhausted. On Tuesday we had a wonder around the city centre and afterwards we took the bus to Sverd i Fjell, that is a spot a bit outside of Stavanger where three swords are, which are standing for the battle from where Norway eventually started. After that we had a flight back to Bergen and we had a nice relaxing night in my room. On Wednesday we went shopping in the city and in the night we went out for dinner at TGI Fridays to end our amazing days together.

On Thursday morning we had to leave to the airport really early in the morning, since Shally and I had our flight to Oslo in the morning. Svetlana had to wait a little bit for her flight back to the Netherlands, so we had to say goodbye there. We can definitely look back on a few amazing days together. The weather in Oslo was not that nice when we arrived unfortunately. We walked to the palace, the opera house and after that we went to the national gallery and we had a look at the famous ‘Scream’ from Edvard Munch. We had a nice lunch after that and we spend a few hours in the restaurant haha. After that we started walking to the ‘mathallen’ to have dinner and eventually we had to walk to our place to stay in the pouring rain. We were couchsurfing in Oslo as well, which was a bit different than the last experience with Svetlana. We had to sleep in the middle of the living room on the couch and on the floor, but hey these people give their couch for free, so let’s not complain. On Friday we went around the city a lot. We started in the morning with some Island hopping and afterwards we went to the sculpture park. After the park we took the T-bahnen up the mountain and had a look at the Olympic ski arena and we kept continuing up the mountain after that. We ended in a forest full of snow. So from a lot of sunshine to a lot of snow in one day haha. After that we ended our day at another park on the other side of the city to enjoy a nice view. On Saturday we went shopping in the city, strolled around the harbor and enjoyed some time in the Botanic gardens. We finished the day with some nice Sushi. I took the train back to Bergen on Sunday, and Shally flew back. In the train I finally had some time to prepare myself for the coming week. The train ride was beautiful and the weather in Bergen was really sunny as well when I arrived, so I couldn’t be happier. I walked up Fløyen that night to enjoy the sunset with a bottle of wine and just some me-time. On Monday morning I went for a run around the lake and after that I hiked up Ulriken together with a Norwegian friend. Tuesday was full of lectures and a lot of running around the city to organize everything for Berlin.

I am on my way to Berlin while writing this blog to participate at the AGM of ESN International. I am really curious and excited to see what I will experience there. It has been a lot of stress to prepare at least, since I had to read so many things. Luckily I have some time today and tomorrow to have a wonder around the city, since I have never been to Berlin before. I will stay in Berlin until Monday and a bit more than a week after that I will have Ilse over here to visit me already! It might look like I am doing nothing for uni at all and it is indeed a lot less than what I am used to in Utrecht, but I still have to work and study a lot, even though I am in Berlin.

I will tell you all about Berlin in my next update!

Oh totally forgot it, but yeah I booked my flight back home yesterday! See you soon Holland!

Lots of love from Norway xxx


Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page